Trzynastu marynarzy porwano z greckiego tankowca w Zatoce Gwinejskiej, u południowych wybrzeży Afryki Zachodniej - poinformowała w poniedziałek grecka firma, do której należy statek. Wśród uprowadzonych są Ukraińcy i Rosjanie.
Sześciu członków załogi statku rybackiego Panofi Frontier zostało porwanych przez grupę piratów około 61 mil morskich na południe od portu w Kotonu w Beninie, poinformowało Dryad Global.
Według analiz firmy Dryad Global (źródło: safety4sea.com), pandemia COVID-19 poważnie wpływa na przemysł żeglugowy. Prawdopodobnie rozprzestrzenianie się COVID-19 w Afryce Subsaharyjskiej przytłoczy systemy opieki zdrowotnej i stanie się głównym priorytetem większości państw, co oznacza, że wysiłki na rzecz ograniczenia regionalnej przestępczości morskiej w Afryce Zachodniej mogą zostać najprawdopodobniej przez władze i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo zaniedbane.
Jak wskazuje najnowszy raport Międzynarodowego Biura Morskiego (IBM), w pierwszym kwartale 2020 roku piraci weszli na pokład 37 statków i porwali 22 marynarzy.
Piraci weszli na pokład w pełni załadowanego supertankowca u wybrzeży Nigerii. To z pewnością zwróci uwagę ubezpieczycieli na ryzyko transportu ropy z największego afrykańskiego producenta tego surowca.
Dziewięciu Filipińczyków porwali piraci, którzy w Zatoce Gwinejskiej, na wodach należących do Beninu, zaatakowali statek Bonita płynący pod banderą Norwegii - informuje w poniedziałek agencja EFE, powołując się na źródła w benińskich władzach.
Europejscy armatorzy wyrazili zaniepokojenie poziomem piractwa w Zatoce Gwinejskiej i chcą podjęcia zdecydowanych kroków na rzecz ochrony żeglugi w tym regionie.
W Zatoce Gwinejskiej, u wybrzeży Kamerunu, porwano kilku członków międzynarodowej załogi statku handlowego. MSZ Rosji podało w piątek, że na statku było trzech Rosjan. AFP informuje o porwanych Chińczykach i Ukraińcach.
Piraci uprowadzili 10 tureckich marynarzy u wybrzeży Nigerii - poinformowało we wtorek przedsiębiorstwo żeglugowe Kadioglu Denizcilik. MSZ Turcji próbuje namierzyć i uratować porwanych członków personelu - podaje turecka telewizja NTV.
Pomimo zintensyfikowania współpracy państw i organizacji międzynarodowych w zakresie przeciwdziałania oraz zwalczania piractwa morskiego oraz wdrożeniu praktycznych rozwiązań mających służyć zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej (m.in. misje wojskowe pod auspicjami Unii Europejskiej oraz NATO), problematyka stref żeglugowych podwyższonego ryzyka wciąż pozostaje aktualna. Przekłada się ona również na zakres uprawnień przysługujących marynarzom świadczącym pracę na tego rodzaju obszarach.